28 oktober 2020 | Categorie: Studeren

Bindend Studieadvies wordt waarschijnlijk afgeschaft (einde BSA)

Vandaag is er een belangrijke verandering in het Hoger Onderwijs voorgesteld door de Tweede Kamer. Het Bindend Studieadvies wordt waarschijnlijk afgeschaft. Wat was de functie van het Bindend Studieadvies? Welke voor- en nadelen heeft deze koerswijziging?

Bindend Studieadvies is afgeschat

Vandaag is een motie aangenomen in de Tweede Kamer die als doel heeft het Bindend Studieadvies af te schaffen.

Bindend Studieadvies wordt waarschijnlijk afgeschaft. Maar wat is dat?

In het eerste studiejaar krijgt de student een studieadvies. Tot nu toe was dat advies bindend. De opleiding bepaalde, op basis van hun ervaring, wat het Bindend Studieadvies (BSA) is. Anders gezegd: hoeveel studiepunten je minimaal moet halen in je eerste studiejaar om een goede kans te hebben de opleiding ook positief af te sluiten. Je kunt 60 studiepunten halen in je eerste jaar. Maar haal je er bijvoorbeeld 30, dan is de kans klein dat je deze opleiding ook succesvol af kunt sluiten. Haal je in dit voorbeeld meer dan 30 studiepunten, dan denkt de opleiding dat je deze opleiding ook aan kunt. De meeste opleidingen vinden het een goede indicatie om 45 studiepunten als grens aan te houden. Haal je die in je eerste jaar, dan haal je waarschijnlijk ook de studie.

Bindend Studieadvies wordt waarschijnlijk afgeschaft. Maar wat is het doel?

Het doel van het Bindend studieadvies is om de student, al in een vroege fase, een indicatie te geven of hij de opleiding succesvol af kan sluiten. Gaat het niet zo goed in je eerste studiejaar, dan kun je nog relatief makkelijk aan iets anders beginnen. Dat is lastiger als je wat verder bent in je opleiding. Moet je bijvoorbeeld stoppen in je derde studiejaar, dan heb je waarschijnlijk een grote studieschuld en nog steeds geen diploma. Opnieuw beginnen is dan een stuk lastiger.
Nadeel was dat deze prestatiedruk voor eerstejaars studenten vaak veel stress opleverde.

De praktijk

Een student die een negatief Bindend Studieadvies krijgt moest de opleiding namelijk verlaten. Het advies was bindend. En dezelfde studie mag je de eerste drie jaar ook niet overdoen op hetzelfde instituut.
De praktijk was dat veel studenten na dit negatief advies dan dezelfde opleiding op een ander instituut gingen doen. Vaak ging dit dan wél goed. De student was rijper, had beter nagedacht over zijn keuze en had meer studievaardigheden. Of hij koos simpel voor een instituut dat beter bij hem paste. (op dit moment kiezen steeds meer jongeren een instituut vlakbij hun ouderlijk huis zodat ze niet op kamers hoeven, ze kijken minder of dit instituut qua sfeer en onderwijsmethoden bij ze past)

Corona en Bindend Studieadvies

Nogal wat studenten twijfelen aan hun studiekeuze tijdens het eerste studiejaar.

Bindend Studieadvies wordt waarschijnlijk afgeschaft. Maar wat is wijsheid?

De kern van het plan is dat er nog wel een studieadvies gegeven wordt op basis van de hoeveelheid studiepunten die een student haalt. Maar dit advies is niet meer bindend. Haal je bijvoorbeeld 10 van de 60 studiepunten, dan krijg je een negatief advies. Maar je kunt dan als student besluiten dezelfde opleiding het jaar daarop opnieuw te proberen en gewoon beter je best te doen. De verantwoordelijkheid voor die keuze ligt vanaf vandaag bij de student.
Maar het is wel belangrijk je als student af te vragen of je studiekeuze wel de goede was. Doorzetten met iets dat je begonnen bent is op zich een goede zaak. Maar tegen beter weten doorgaan met iets dat niet bij je past, is niet zo handig. Uitvallen later in de studie, met een torenhoge schuld, is echt geen fijne start in het volwassen leven. Gaat de student door met een studie waar hij weinig studiepunten voor heeft gehaald? Dan is kritisch zelfonderzoek op zijn plaats. De studieadviseur of studieloopbaanbegeleider kan hierbij helpen.

Webinar over studiekeuze? 28 januari aanmelden en 10 februari aanmelden zijn er webinars over studiekeuze en studeren op hbo of universiteit.