6 april 2024 | Categorie: Studeren

Hoe moeilijk is een studie op de universiteit?

Je (kind) zoekt een studie die niet te makkelijk is. Maar natuurlijk ook niet te moeilijk. Maar… Hoe moeilijk is een studie op de universiteit?

Hoe moeilijk is een studie op de universiteit?

Op welk niveau ga je / gaat je kind studeren?

Natuurlijk denkt een studiekiezer na over wát hij gaat studeren. Maar daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over het niveau waarop je gaat studeren. Want haast elk soort opleiding/thema kun je op meerdere niveaus doen. Op universitair niveau (wo), op hbo niveau of op mbo niveau.
En dan zijn er binnen een bepaald niveau nog zware en minder zware opleidingen. Hoe kom je erachter hoe zwaar een opleiding is?

Hoe moeilijk is een studie op de universiteit?

heb je een vwo diploma, dan heb je veel keuzemogelijkheden, je kunt op elk niveau een opleiding volgen. De meeste vwo’ers kiezen voor een universitaire studie. Maar niet elke studie op de universiteit is even zwaar. Hoe kom je erachter wat strenge universiteiten en zware studies zijn?

Bindend studieadvies

Elk jaar dat je studiedeert kun je 60 studiepunten halen. In het eerste studiejaar moet een student een minimumaantal studiepunten halen. Haal je dat minimum niet dan moet je van de opleiding af en kun je ook niet dezelfde studie bij dezelfde universiteit doen binnen drie jaar. Dat heet Bindend Studieadvies (BSA). Elke opleiding mag zelf bepalen hoeveel studiepunten te moet halen om op de opleiding te mogen blijven. Dat staat in het reglement van de universiteit en dat ligt vast. Bij bijzondere omstandigheden kan de studentendecaan soms iets voor een student doen die zijn BSA niet haalt.

Hoe moeilijk is een studie op de universiteit? De hoogte van het BSA verschilt

Er zijn strenge en minder strenge universiteiten.

• Rotterdam: 60 van de 60 studiepunten (uitzondering geneeskunde)
  • Maastricht Economie en bedrijfskunde: 47 van de 60 studiepunten
  • De meeste universiteiten/opleidingen: 45 van de 60 studiepunten
  • Het minst streng is Wageningen, 36 van de 60 studiepunten.

Meer feiten en cijfers

Op studiekeuze123 en in de Keuzegids kun je veel feiten en cijfers vinden over de percentages studenten die het eerste studiejaar halen en dus door mogen naar hun tweede studiejaar. Zoek eens een voorbeeld van een studie op Studiekeuze123 en scrol door naar ‘studie in cijfers‘. Dan zie je dat op een bepaalde economieopleiding in Tilburg 70% van de studenten doorstroomt naar het tweede jaar. Het gemiddelde doorstroomcijfer is 72%. Zo’n 30% haalt het eerste jaar dus niet. Kijk je naar economie en beleid in Wageningen, dan zie je dat 80% van de studenten het eerste studiejaar haalt.
Daarmee is dus niet persé gezegd dat Wageningen makkelijker is, maar wél dat de kans groter is dat je door mag na je eerste studiejaar.

Hoe moeilijk is een studie op de universiteit? Na je eerste studiejaar

De meeste studenten die hun eerste studiejaar gehaald hebben, studeren ook af. Soms doen ze langer over de studie dan de tijd die daar officieel voor staat. Als je niet alle studiepunten in een bepaald jaar hebt gehaald, maar je die een volgend studiejaar proberen te halen. Je wordt in dit geval niet verwijderd van de universiteit, maar je doet wél langer over je studie, je hebt studievertraging. Je mag best langer over je studie doen, maar op een bepaald moment houdt de studiefinanciering helaas op. Daarom is het goed te kijken naar hoe lang studenten er gemiddeld over doen voordat de afstuderen. Dit zegt zeker ook iets over de kwaliteit van de opleiding.

Hoe lang krijg je studiefinanciering?

De basisbeurs, de aanvullende beurs, de OV kaart en de lening krijg je maar voor een beperkt aantal jaren. let op: Als je niet binnen 10 jaar afstudeert moet je de basisbeurs, de aanvullende beurs en de OV kaart terugbetalen. Ook wat dit betreft is het zaak een studie te kiezen waar de kwaliteit hoog is en de meeste studenten binnen redelijke tijd afstuderen.

opleidingleningOV kaartaanvullende beursbasisbeurs
hbo bachelor7 jaar5 jaar4 jaar4 jaar
hbo + 1 jarige hbo master7 jaar5 jaar5 jaar5 jaar
hbo + 2 jarige hbo master8 jaar6 jaar6 jaar6 jaar
wo bachelor + 1 jarige master7 jaar5 jaar4 jaar4 jaar
wo bachelor = 2 jarige master8 jaar6 jaar5 jaar5 jaar
wo bachelor + 3 jarige wo master9 jaar7 jaar6 jaar6 jaar
wo bachelor + 4 jarige wo master10 jaar8 jaar7 jaar7 jaar

Welke opleidingen zijn het beste?

Het is dus best belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van de opleidingen. Welke opleidingen hebben de beste docenten? Waar krijg je goede begeleiding? Waar is de organisatie van bijvoorbeeld de toetsing op orde? Ook deze gegevens vind je in de Keuzegids en op Studiekeuze123.

De beste opleidingen onderwijs en opvoeding 2024
De beste opleidingen taal en communicatie 2024