Mijn kind weet niet wat hij of zij wil gaan studeren
Karin Holley , studiekeuzecoach deelt in dit artikel hoe haar eigen studieloopbaan verliep. En ze geeft tips voor ouders. ‘ Mijn kind weet niet wat hij of zij wil gaan studeren. ‘
Ik weet niet wat ik wil gaan studeren
De gedachte “Help! Ik weet niet wat ik wil gaan studeren….” had ik zelf ook jaren geleden. En zonder veel onderzoek… En zonder na te denken over wat ik leuk vond… Of waar ik goed in was… Ben ik begonnen aan de studie Rechten. Mijn redeneringen waren: mijn hele familie zit vol juristen. En na een studie Rechten kan ik een goede baan vinden. Dat ging dus niet goed. Ik vond de studie verschrikkelijk saai en ook te moeilijk. Het lag mij helemaal niet. Dus na twee jaar en een hoop stress ben ik toch gestopt. Op alleen dit soort aannames (familiebaan, status, goed betaald werk) moet een kind dus niet zijn of haar studiekeuze baseren.
Mijn kind weet niet wat hij of zij wil gaan studeren. Verkeerde studie?
Jaren later begeleid ik nu leerlingen of studenten met hun studiekeuzes. Het is mijn passie geworden om anderen te behoeden voor wat mij is overkomen. Een verkeerde studie kiezen kan grote consequenties hebben. Financieel natuurlijk. Maar met name kan dit impact hebben op het zelfvertrouwen en identiteit van een jong volwassene. Hij of zij kan aan alles gaan twijfelen en soms lopen jong-volwassenen echt vast.
Mijn kind weet niet wat hij of zij wil gaan studeren? Hoe moet je dan wél een studiekeuze maken?
Op tijd beginnen met onderzoek en de tijd nemen.
De meeste mensen worden niet op een dag wakker en denken Ja! Ik wil archeoloog worden of… Ja! Ik wil psychologie gaan studeren. De juiste studiekeuze vinden is een proces. Het beste is dat jongeren uiterlijk tijdens het een-na-laatste jaar op de middelbare school beginnen met actief onderzoek doen te naar wat ze willen studeren. Als ze wachten tot hun examenjaar dan hebben ze het vaak te druk met hun eindexamen en alles wat daarbij komt. Te druk om zich goed te oriënteren op de mogelijkheden. Als ouder kun je zorgen dat studiekeuze een thema wordt in hun leven, waar ze elke week iets aan doen.
Stimuleer je kind alle middelen en bronnen te benutten die hij maar kan bedenken!
Hier vind je een aantal mogelijkheden:
-
- Hopelijk doen ze serieus mee aan de LOB-activiteiten aangeboden op hun school.
- Inschrijven voor open dagen en meeloopdagen.
- Gesprekken aangaan met familie, vrienden, leraren en kennissen over wat ze leuk vinden. Ze kunnen ook vragen hoe anderen hen zien als persoon en wat anderen van universiteiten en studies weten, enz.
- Onderzoek doen op het internet en social media over beroepen, hogescholen en universiteiten.
- Een snuffelstage regelen voor via hun/jouw netwerk.
- Een (gratis) interesse-, beroeps- of persoonlijkheidstest doen om hun zelfkennis te verbeteren.
Mijn kind weet niet wat hij of zij wil gaan studeren. Een van de vele stappen
Help je kind te begrijpen dat deze studiekeuze een van de vele volgende stappen is in hun carrière. Dit in plaats van “Dit gaat alles bepalen voor de rest van mijn leven!” Zo’n laatste gedachte geeft ontzettend veel stress, kan verlammend werken en is simpelweg niet waar. Wat ze studeren, zal natuurlijk deels bepalen wat voor werk jongeren zullen doen. Maar er zijn nog tientallen andere factoren die van invloed zijn. Er zijn veel volwassenen die van beroep veranderen en/of die op latere leeftijd een vervolgstudie doen. Daarnaast zullen er beroepen komen die nu nog niet bestaan! Hun generatie zal ongeveer 100 jaar leven. Ze zullen zeker meerdere banen hebben, waarschijnlijk meerdere studies doen en hoogst waarschijnlijk een of meerdere keren van carrière veranderen. Het belangrijke is dat zich blijven ontwikkelen en dat is een mooi vooruitzicht!
Help je kind de volgende vragen te beantwoorden en te onderzoeken
-
- Wat vind je leuk? (interesses en passies)
- Waar ben je goed in? (krachten en vaardigheden)
- Wat vind je belangrijk? (normen, waarden en jouw bijdrage aan de wereld)
- Kun je hier straks geld mee verdienen? (inkomen). Ik ben ervan overtuigd dat als iemand ergens goed in is en een flexibele mentaliteit heeft hij/zij hun weg zal vinden. En dat mensen zullen hen betalen voor hun passie, kennis en vaardigheden. Bijvoorbeeld, veel mensen kunnen misschien denken “hoe kan je ooit met filosofie geld verdienen?” Een paar jaar geleden had ik het genoegen om Lammert Kamphuis te horen spreken (hij betaalt mij niet om dit op te schrijven). Wow, wat was hij inspirerend en zo’n mooi voorbeeld van iemand die doet wat hij leuk vind en een zeer succesvolle carrière heeft als schrijver, spreker en filosoof.
Mijn kind weet niet wat hij of zij wil gaan studeren. Japans concept
Dit Japanse concept uit het boek van Héctor Garcia en Francesc Miralles: Vind je ikigai – Breng het Japanse geheim voor geluk in de praktijk vat de vragen goed samen:
Mocht je samen met je kind er niet uitkomen, regel begeleiding voor ze – ze hoeven het niet alleen te doen!
De meerwaarde van een goede studiecoach is dat het voor je kind heel fijn kan zijn om samen met een expert alles door te nemen. Denk aan de resultaten van een persoonlijkheidstest. Hoe ze een snuffelstage ervaarden en welke mogelijke studies er zijn binnen hun interessegebied. Een coach kan ze helpen met het schrijven van motivatiebrieven en een CV Hij kan overeenkomsten helpen vinden tussen hun interesses en hun vaardigheden, enz. En misschien nog het belangrijkste is dat een goede coach je kind veel vragen kan stellen die hun zelfkennis zal vergroten en hun eigen perspectieven kan vergroten en uitdagen.
Tot slot
Als ik doorgegaan was met Rechten studeren was ik waarschijnlijk een middelmatige, ongelukkige jurist geworden. En nu, meerdere studies en wendingen later ben ik ontzettend blij met mijn keuzes. Karin Holley
Kijk ook naar de webinar serie over: Je kind gaat studeren.. Hoe kun je helpen:
- Webinar over ‘interesses ontdekken’
- Webinar over ’twijfelen aan je studiekeuze’
- Webinar over begeleiding op hogeschool en universiteit
- Webinar over kenmerken hbo en wo
- Webinar over geldzaken
- Webinar over ‘studeren is ook groeien als mens’