Studiekeuze moet vooral leuk zijn!
‘Studiekeuze moet vooral leuk zijn’, zegt Noortje Rutjes. ‘En studeren ook. Daar heb ik me bij mijn keuzes altijd door laten leiden.
Meer over Noortje… en waarom zegt ze ‘studiekeuze moet vooral leuk zijn’
Noortje is masterstudent en doet twee masters tegelijkertijd. Ze studeert Animal Sciences (Dierwetenschappen) en Resilient farming and food systems (duurzame voedselsystemen). Dat vind ik super interessant en vraag dus door over haar studieloopbaan. En haar studiekeuzeproces.
Twee master tegelijk… ben je dan zo’n studiebol?
Noortje moet een beetje lachen als ik haar vraag of ze dan zo’n briljante student is. ‘Nou, zegt ze, ‘op 5 vwo was ik bijna blijven zitten. En ook op mijn eindexamen waren mijn cijfers niet zo super. Maar het leek me wél hartstikke leuk om te gaan studeren op een universiteit. Ik vind het namelijk heel leuk om dingen echt uit te diepen, om interessante onderwerpen echt te onderzoeken. Maar welke opleiding dan?’
Op tijd begonnen aan mijn studiekeuze
‘Gelukkig was ik al op tijd begonnen aan mijn zoekproces. In 4 vwo al. Samen met mijn moeder ben ik, vanaf toen, naar heel wat open dagen geweest en dat vond ik heel leuk…’
Studiekeuze moet vooral leuk zijn! Maar wat maakt het dan leuk?
‘Op zich vond ik het kiezen van een studie heel lastig. Ik vind dat nog steeds lastig maar gelukkig weet ik nu wat beter van mezelf hoe ik goede keuzes maak.
Mijn moeder zag ook wel dat ik worstelde met mijn keuze dus ze bedacht van alles om zo’n open dag ook leuk voor me te maken. We maakten er echt een dagje uit van. Mijn moeder en ik hebben daar nog steeds goede herinneringen aan. We gingen dan bijvoorbeeld ook de stad verkennen, we gingen naar de markt, we hebben een keer een planetarium bezocht en één keer zijn we zelfs naar de intocht van Sinterklaas gaan kijken. Dat was lachen!’
Knoop doorhakken
‘Ik ben echt naar veel universiteiten gaan kijken. Maar de knoop doorhakken vond ik moeilijk. Ook in 6 vwo nog. Toen herinnerde mijn moeder me eraan dat ik indertijd in 4 vwo Dierwetenschappen zo leuk vond. En ze stimuleerde me een meeloopdag te doen. Dat was echt een goede tip. Die meeloopdag vond ik geweldig. Een bacheloropleiding Dierwetenschappen, dat moest het worden! Maar toen kwam de teleurstelling…’
Niet goed genoeg?
‘Ik had me al voor 1 mei aangemeld bij Dierwetenschappen. Toen moest ik de studiematchingstest doen. De opleiding kijkt dan of ze denken dat je goed genoeg bent om de opleiding af te ronden. Ik kreeg bericht van de opleiding dat ze dachten dat de opleiding voor mij te zwaar was. Wat een teleurstelling! Ik begon meteen weer te twijfelen. Maar mijn moeder zei: Bel ze eens op om te vragen waarom ze dat vinden’. Het antwoord was dat ze mijn cijfers op het vwo te laag vonden. En die waren inderdaad niet denderend. Maar ik was wél gemotiveerd. Omdat ik me voor 1 mei had aangemeld moesten ze me toch aannemen. Had ik me na 1 mei aangemeld, dan hadden ze me kunnen weigeren.’
Studiekeuze moet vooral leuk zijn maar studeren ook
‘Voor mij is het belangrijk dat een studie vooral leuk is.’ Ik vraag aan Noortje wat voor haar dan een studie leuk maakt. ‘Ja, ik vind alles met dieren onwijs leuk. En ik wil ook praktisch bezig zijn. De practica waarin je echt met dieren werkt vind ik geweldig. Maar ik wil ook overal echt induiken. En dat kan bij deze opleiding. Juist omdat ik dit zo leuk vind haalde ik nu opeens goede cijfers. Ik haalde eigenlijk vrij makkelijk al mijn studiepunten. Op het eind van mijn bachelor moest ik een werkstuk schrijven, thesis heet dat. Dat heb ik gedaan over diervoeding. Die combinatie van praktisch bezig zijn, maar ook echt iets onderzoeken was voor mij top. En ook bij de studenten van mijn opleiding voelde ik me meteen thuis.’
Jaar in de studentenraad
‘Toen ik klaar was met mijn bacheloropleiding moest ik natuurlijk een masteropleiding kiezen. Want een volledige universitaire opleiding bestaat uit een bachelor én een master. Dat was opnieuw moeilijk. Ik heb mijn masterkeuze dus een jaar ‘uitgesteld’ en ben in de studentenraad gegaan. Dan mag je als student meedenken over het beleid van de universiteit. Daar heb ik echt veel van geleerd.’
Studiekeuze moet vooral leuk zijn…Dubbele master
‘En ondertussen startte ik weer met een nieuw studiekeuzeproces. Nu voor de masteropleiding. En opnieuw probeerde ik dit zo leuk mogelijk voor mezelf te maken. Opnieuw ging ik van alles opzoeken over allerlei masteropleidingen. Je hoeft je master niet persé te doen op de dezelfde universiteit als waar je je bachelor hebt gedaan. Het mag ook een andere universiteit zijn. In Nederland of zelfs in het buitenland.
Opnieuw vond ik kiezen heel lastig. Vooral om te kiezen tussen de twee masters die ik het leukste vond.
En toen bedacht ik… waarom doe ik ze niet beide. Dat kan heel makkelijk op mijn universiteit. Alle masters duren bij ons twee jaar, maar doe je twee masters en combineer je dat slim, dan kun je twee masters in drie jaar afronden. En dat ga ik dus doen…’
En de toekomst?
‘Ik ga nu eerst op stage naar Wenen, naar de faculteit Diergeneeskunde daar. Ook daar ga ik weer een onderzoek doen. En daarna? ‘Ja, ik wil denk ik wel promoveren. Want bezig zijn met wetenschap vind ik écht leuk.’
Het verhaal van Noortje bevestigt wat ik als docent, en moeder, ook vaak heb gezien. Als je echt gemotiveerd bent voor een studie, dan is het alsof je als student ‘vleugels’ krijgt. Ook de studenten die op de middelbare school misschien wat minder goede cijfers hadden, gaan dan ineens ‘als een speer’. Dus… zoeken naar je motivatie is de beste tip die Noortje, en ik, kunnen geven.