23 november 2021 | Categorie: Studeren

Top drie handige sites voor studiekeuze

Wat zijn de top drie handige sites voor studiekeuze? Hierbij een slim overzicht voor studiekiezers, studenten en ouders. Meer weten over studiekeuze? Bezoek onze maandelijkse webinars (data onderaan dit artikel).top drie handige sites studiekeuze

Studiekeuze, online en gaan kijken

Studiekeuze is best een heleboel nadenken. Natuurlijk is het belangrijk naar minimaal vier Open Dagen en minimaal vier meeloopdagen te gaan. En ook proefstuderen is een echte aanrader.
Helaas zijn deze activiteiten door Corona soms fysiek niet mogelijk. Erg jammer. Zoek in dat geval via de opleidingen contact met een student. Dat kan bijna altijd wel. Daarnaast kan een studiekiezer, student of ouder ook veel informatie online vinden. Veel bezocht is ook de Facebookgroep ‘ouders en studie’

voorlichting op school

Top drie handige sites voor studiekeuze, 1: Studiekeuze123

Een super handige studiekeuzesite is Studiekeuze123. Op deze site vind je informatie over alle hbo en universitaire opleidingen in Nederland. Er is ook een site voor mbo opleidingen, maar dit blog gaat voornamelijk over het Hoger Onderwijs. Daarom alleen info over Studiekeuze123.
Op Studiekeuze123 vind je een korte omschrijving van alle opleidingen. Heel handig zijn de zoekfuncties. Die laat ik o.a. zien in het webinar ‘je interesses ontdekken‘. je kunt bijvoorbeeld zoeken op schoolvak als je persé verder wilt met en bepaald schoolvak, je kunt zoeken op een interessegebied bijvoorbeeld ‘gezondheid’, je kunt zoeken op een bepaalde stad etc. Je kunt er ook vinden wanneer er Open Dagen zijn en er zijn studiekeuzetoetsen. Studiekeuze123 is een site van het ministerie van onderwijs.

Top drie handige sites voor studiekeuze, 2: Studeer met een plan

Dit is een site die nog niet zo bekend is. maar die wel heel handig is omdat er in het kort veel op staat. Ik noem een paar onderwerpen:

Top drie handige sites voor studiekeuze, 3: Hoger Onderwijs Toegankelijk

Hoger onderwijs toegankelijk is een overzichtelijke site voor studenten die extra begeleiding nodig hebben. Er is ook een versie voor mbo.
Er zijn verschillende aparte hoofdstukken zoals:

Over (extra) begeleiding vragen in het Hoger Onderwijs is er 14 december 2021 een webinar 19.30-20.30. Tijdens het webinar vertellen studenten Siri en Stijn meer over hun ervaringen bij het zoeken, en vinden, van extra ondersteuning. Overigens hebben bijna alle studenten wel een keer extra ondersteuning nodig. Ook als het heel goed gaat met de studie en je studie wilt verbreden of verdiepen. Aanmelden

Webinars over studeren en studiekeuze

Deze webinars zijn gericht op ouders met een kind in bovenbouw havo/vwo of beginnend studenten. Maar ook leerlingen en studenten zijn natuurlijk van harte welkom om mee te doen. De webinars gaan over studeren op een hbo of universiteit.

12 januari 2022 Aanmelden Twijfelen aan je studiekeuze
16 februari 2022 Aanmelden Doorstromen van hbo naar de universiteit