Verken de wereld, ontdek jezelf
Bent u vaker op dit blog geweest? Lees je wel meer artikelen over studiekeuze, studeren of een tussenjaar? Dan heb je vast al eens een verhaal van Feike Klomp gelezen. Feike is verslaggever en ook vader van een studiekiezer. Hij is daarom extra geïntereseerd in verhalen over de onderwerpen van dit blog. Die deelt hij graag. Heb jij als studiekiezer iets meegemaakt dat je wilt delen? Of heeft u als ouder interessante ervaringen We horen het graag.
Nu eerst het verhaal van Feike over: ‘Verken de wereld, ontdek jezelf’
‘Verken de wereld’
Herken je dat? Je zoekt een leerzaam en leuk tussenjaar… Je wilt studeren in het buitenland of zoekt een taalcursus ‘ter plekke’… Of je wilt hulp bij studiekeuze op maat. Maar het aanbod is zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Heleen Pelle van Bureau Buitenland neemt je mee aan de hand. Zowel voor leerlingen als hun ouders is een ‘tussenjaar met een doel’ een interessante optie.
‘Verken de wereld’, mijn eigen ervaringen
Aan inlevingsvermogen en bevlogenheid is er bij Heleen Pelle geen gebrek. Eenmaal op de praatstoel gaat ze helemaal ‘los’. Ze weet als geen ander waar studenten/jongeren soms tegenaan lopen. Ooit studeerde ze zelf aan Wageningen University. Ze werkte vervolgens in het bedrijfsleven en gaf jarenlang les in het Hoger Onderwijs.
“Tijdens mijn studie kwam ik in contact met de AIESEC, een internationale organisatie van studenten die stages regelen voor elkaar in meer dan 50 landen. Dit leidde ertoe dat ik 2 stages deed in het buitenland. Daarna heb ik als zomer-stewardess bij de KLM veel intercontinentale bestemmingen gezien.”
Dochter naar Engeland
In 2007 kwam ze voor het eerst in aanraking met het fenomeen ‘tussenjaar’. “Mijn dochter ging naar een College in Engeland en kwam terug met meer zelfvertrouwen en met meer sociale vaardigheden. En natuurlijk is haar Engels ook enorm verbeterd. Dat zette me aan het denken. Deze ervaring was de aanleiding om te starten met Bureau Buitenland. Mijn belangrijkste missie is om zo’n nuttig tussenjaar ook voor anderen realiseerbaar te maken. ‘Verken de wereld’, niet alleen voor mijn dochter.”
Kern
Over het algemeen geeft Heleen jongeren in de leeftijd van 16 tot pakweg 26 jaar een duw in de goede richting. Maar ze benadrukt wel dat een nuttig ingevuld tussenjaar de keus van de student zelf moet zijn.
“Hoewel ik uiteraard eerst zelf met ouders/verzorgers en de jongere om de tafel ga zitten en doorneem waar precies behoefte aan is, want dat verschilt enorm.”
De kern van Bureau Buitenland: een persoonlijke aanpak bij je zoektocht naar een passende buitenlandervaring.
“Belangrijk is verder dat de mensen waar je op lokaal niveau in het bewuste land mee te maken hebt 100% betrouwbaar zijn.”
Taalcursus
Ze noemt een voorbeeld. “Stel je wilt je Engels bijspijkeren. Dan kun je in landen als Engeland, Ierland, Malta, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Amerika of Canada een cursus volgen. Zeker omdat een goede beheersing van het Engels tegenwoordig wel heel belangrijk is voor veel vervolgopleidingen in het Hoger Onderwijs.
Of je wil meer weten over Spaans, omdat die taal je kansen enorm vergroot voor een internationale Minor, of een internationale stageplaats. En daarnaast spreekt de Spaanse warmte en cultuur de jongeren erg aan.”
Homeland Bulgarije
Tijdens dit interview met Heleen zijn ook Nora Pavlova (14) en Lara Broekhuijsen (14) aangeschoven. De meisjes zitten in het derde jaar Gymnasium RSG Pantarijn in Wageningen.
De meisjes luisteren ademloos naar Heleen. Vooral Nora. Zij zou zo het vliegtuig instappen als het even kan. Zo boeiend vindt ze het. Het reizen zit haar duidelijk in het bloed. Dat krijgt ze ‘van thuis’ mee. Haar ouders komen uit Bulgarije, werken beiden in de omgeving van Wageningen maar reizen veel over de wereld, zowel voor werk als voor ontspanning. “Laatst waren op vakantie in Japan. Dat was gaaf. Landen en culturen interesseren mij”. ‘Verken de wereld’is haar op het lijf geschreven.
Nuttige reis maken?
Haar schoolvriendinnetje en klasgenote Lara mocht vorig jaar zomer met Nora en haar ouders mee naar hun ‘homeland’ Bulgarije. “Ik wist niet dat Bulgarije zo bijzonder was”, benadrukt Lara. Nora: “Ik zou best een nuttige reis willen maken later.” En dat is misschien zo gek nog niet, want zowel Lara als Nora hebben totnutoe geen idee wat ze later willen gaan doen. Maar dat mag op 14-jarige leeftijd. Bovendien staan ze aan de vooravond van hun profielkeuze. Feit is dat ze het bureau van Heleen maar wat ‘cool’ vinden.
Blij
Heleen tot slot: “Wat mij opvalt is dat jongeren die terugkomen veranderd zijn. En dat kan al na een maand. Ze zijn zelfverzekerder, blij en enthousiast, rijper, zelfstandiger en begrijpen meer van de wereld. Als ik dat terugzie word ik zo blij. Ook als ik daarna leuke reacties van ouders krijg, omdat ze merken dat hun kind is veranderd en vaak steviger in de schoenen staat. Dat geeft mij zoveel voldoening.” Interview Feike Klomp
Tussenjaar, verken de wereld
Ongeveer 50% van de leerlingen en studenten die kiezen voor een tussenjaar, gaat op reis. Soms gaat het over een combinatie van een reis en een opleiding volgen, soms gaan ‘tussenjaarreizigers’ een deel van het jaar werken.
Tussenjaar, verken jezelf
Maar er zijn dus ook heel wat leerlingen die helemaal niet reizen in hun tussenjaar. Wat doen deze leerlingen en studenten? Ook zij gaan in dit tussenjaar ‘op verkenning’. Op verkenning naar zichzelf.
Werken na havo of vwo
Er zijn ook leerlingen die na havo of vwo gaan werken (9%). Soms gaan deze leerlingen later nog een cursus of opleiding doen. Werken kan namelijk ook helpen om te ontdekken wat je werkelijk wilt. Vrijwilligerswerk kan ook helpen te ontdekken waar je toekomst ligt. Werkervaring opdoen is altijd nuttig. Maar bedenk wel… diploma’s kunnen helpen een interessantere baan te vinden. Ga ervan uit dat een jongvolwassene van nu minimaal 50 jaar werkt. Dan moet je werk wel boeiend zijn en blijven.
Vakken volgen
Sommige leerlingen gebruiken het tussenjaar om aanvullende vakken te volgen. Je hebt je ideale studie gevonden maar om toegelaten te worden moet je extra vakken volgen. Bovenop je havo of vwo profiel moet je bijvoorbeeld nog scheikunde op vwo niveau halen.
Of je hebt je bacheloropleiding afgerond maar moet nog een paar extra vakken doen om naar de master van je keuze te kunnen gaan. Want ook voor een master zijn er toelatingseisen en de masterkeuze is opnieuw een echte studiekeuze.
Rijbewijs en andere cursussen
Een taal leren, je rijbewijs halen… iets leren is natuurlijk altijd nuttig. Ook dit doen leerlingen en studenten nogal eens in een tussenjaar. Dat is dan wel altijd in combinatie met iets anders zoals (vrijwilligers)werk doen.
Maar altijd studiekeuze… s.v.p.
Ik vind het heel belangrijk dat leerlingen en studenten die kiezen voor een tussenjaar, de focus houden op studiekeuze. Weet je helemaal niet wat je wilt studeren? Investeer dan in het bezoeken van Open Dagen en meeloopdagen. Weet je al welke studie je na je tussenjaar op gaat pakken? Besteed tijd aan het nogmaals overdenken of de opleiding waar je aan wilt beginnen echt een goede keuze is. mensen veranderen nogal eens in een tussenjaar door de ervaringen die ze opdoen.
Tussenjaarprogramma’s
Er zijn ook speciale tussenjaarprogramma’s gericht op het maken van een goede studiekeuze. Soms zijn die verbonden aan een onderwijsinstelling, soms worden deze programma’s gegeven door particuliere organisaties. De decaan of studieadviseur kan helpen. Zij kunnen of zelf de tussenjaarstudent begeleiden of verwijzen naar andere studiekeuzeprofessionals.
Maak een plan
Jongvolwassenen hebben baat bij het maken van een plan. Kiest uw zoon of dochter voor een tussenjaar? Misschien hebt u dan iets aan mijn tips om een tussenjaar te plannen. Natuurlijk ook belangrijk voor scholieren of studenten die zelf een tussenjaar overwegen. (tien tips voor een zinvol tussenjaar).
Hermien Miltenburg, oudervoorlichter