23 april 2022 | Categorie: Studiekeuze

Wat moet ik gaan studeren?

Studiekeuze kost veel tijd. Jong-volwassenen realiseren zich niet altijd hoe snel de maanden en jaren op de middelbare school voorbij vliegen. En dan ineens doe je eindexamen. Wat moet ik gaan studeren? Is dan opeens een acute vraag.

Wat moet ik gaan studeren?

Een studiekeuze-twijfelaar moet een heel proces doorlopen

Wat moet ik gaan studeren? Spring niet in het diepe

Ik heb het ook thuis gezien bij mijn kinderen… Als je niet weet wat je wilt met je toekomst na havo of vwo, dan druk je dat gevoel makkelijk weg. Je stelt je studiekeuze alsmaar uit. De scholier moet eerst het diploma halen… In je persoonlijke ontwikkeling en privé leven gebeurt er ontzettend veel en dan moet je ook nog nadenken over de toekomst. Logisch dat dit voor nogal wat jongeren een heftige opgave is.
Ik ken ook nogal wat jongeren die dan ‘zomaar een studie’ kiezen. Om van het gezeur van school en ouders af te zijn, om niet meer te hoeven twijfelen, of omdat vrienden iets vergelijkbaars gaan doen… en zo 100.000 meer verkeerde motieven. Niet doen. Spring niet in het diepe.

De uitval in het hoger onderwijs is groot

De uitval in het hoger onderwijs is schrikbarend hoog. Er zijn verschillen tussen opleidingen, maar zo’n 15-25% van de eerstejaars op hbo en universiteit stopt met de studie in het eerste studiejaar. Van de uitvallers zegt de helft dat ze ook onvoldoende hadden nagedacht over hun studiekeuze. Een groot deel van deze uitvallers heeft geen meeloopdag gedaan… Ze hebben geen proefstudie gedaan… Ze hebben gewoon niet de tijd genomen die je nou eenmaal nodig hebt om tot een goede studiekeuze te komen.

Wat moet ik gaan studeren? Je interesses ontdekken

Een heel belangrijke stap, misschien wel de allerbelangrijkste, is ontdekken waar je interesses liggen. Vaak weet je dat best van jezelf, maar had je geen idee dat er op basis van deze interesse ook studies zijn. Een ding staat vast, er zijn studies over elk denkbaar onderwerp en elk denkbaar interessegebied. Soms hoor ik ouders ook wel een verzuchten.. maar kun je daar dan je kost mee verdienen??? Maar deze stap is nog veel te ver weg. Vaak ontdekken studenten pas in hun laatste studiejaar welk beroep ze concreet gaan hebben en wat hun eerste baan zal zijn.

Vaak weten jongeren best wat ze interessant vinden. Maar zien nog geen concreet beroep hierbij. Dat hoeft ook eigenlijk nog niet. Mijn tip: Verdiep je eerst in verschillende studies van dit vakgebied. Een eventueel later beroep komt vanzelf wel. De meeste studenten oriënteren zich op een beroepsrichting. En binnen die beroepsrichting veranderen vrijwel alle mensen gedurende loopbaan nog weer van idee. Maar de passie volgen blijft belangrijk.

Wat moet ik gaan studeren? Webinar over je interesses ontdekken

Wat als je kind eigenlijk alles wel leuk vindt. Hoe moet hij of zij dan kiezen? En wat als je kind juist helemaal geen enkele interesse lijkt te hebben? Je interesses ontdekken lukt niet altijd ‘vanzelf’. Welke stappen kun je als studiekiezer zetten en hoe kun je als ouder daarbij ondersteunen? twee studenten delen hier hun ervaringen.

Interessegebieden wegstrepen

Studenten die eigenlijk veel te veel richtingen leuk vinden, doen er goed aan ook interessegebieden ‘weg te strepen’ . Ik hoor vaak van studenten dat ze proberen in een trechter te denken. Eerst zetten ze alle interessegebieden die hen wat lijken op een rij. Daarna gaan ze interessegebieden ‘wegstrepen’tot ze er twee of drie overhouden. Die gaan ze dan nader onderzoeken. Hieronder een lijstje ‘interessegebieden’.

De beste opleidingen onderwijs en opvoeding
De beste opleidingen taal en communicatie
De beste opleidingen cultuur & kunst
De beste opleidingen recht & bestuur