8 december 2020 | Categorie: Studiekeuze

Wanneer maak je je studiekeuze in Coronatijd?

Op tijd beginnen aan je studiekeuze en hier goed over nadenken is een belangrijke basis voor studiesucces. Qompas heeft onderzoek gedaan naar onder andere: ‘Wanneer maak je je studiekeuze in Coronatijd?’. En ook ‘Waar let je op bij studiekeuze?’

wanneer maak je je studiekeuze in Coronatijd?

Wanneer maak je je studiekeuze in Coronatijd?

Dit zijn de gegevens en conclusies van het Qompas onderzoek:

• Meer dan de helft van de eindexamenkandidaten havo/vwo weet wat ze volgend studiejaar gaan studeren.
  • 1 op de 3 eindexamenleerlingen twijfelt nog. Dat is opvallend want voor een opleiding met numerus fixus (bv, geneeskunde, mondzorgkunde) moet je je al vóór 15 januari inschrijven.
  • Een kwart van de leerlingen die volgend schooljaar eindexamen doen, heeft nog geen enkel idee. De meeste leerlingen zijn nog echt aan het verkennen wat er allemaal mogelijk is. Het is wel heel belangrijk dit juist in het jaar voor het eindexamenjaar te doen. Een goede studiekeuze kost namelijk veel tijd.

Wat vinden studiekiezers belangrijk bij hun keuze?

• Verreweg de meeste studenten willen iets doen waar ze goed in zijn, zodat ze een goede kans hebben de opleiding ook echt af te sluiten.
  • De helft van de vwo-ers vindt het belangrijk dat ze met hun studie nog meerdere kanten op kunnen. Dat is heel terecht. Nogal wat studenten ontdekken pas tijdens hun studie welke kant ze precies op willen. het is wel belangrijk dat je het goede vakgebied/interessegebied kiest. maar daar binnen zijn er nog veel mogelijkheden.
  • Baankans en inhoud van de studie wordt ook belangrijk gevonden.
  • Gelukkig maken de studiekiezers wel hun eigen keuze. Ze volgen niet de mening van anderen. Overigens vinden verreweg de meeste studiekiezers het wel heel prettig over hun studiekeuze te praten met hun ouders. maar ze nemen, terecht, hun eigen beslissing.

Open Dagen bezoeken

Helaas zijn de meeste Open Dagen nu online. gemiddeld bezoeken studiekiezers die naar het hbo of de universiteit gaan drie tot vijf Open dagen. Algemeen wordt aangeraden naar minimaal vier Open dagen te gaan. Spreekt een opleiding en een instituut je aan, dan zijn er ook nog (online) meeloopdagen of te checken of deze opleiding het echt is. De meeste studiekiezers vinden het fijn als ouders ook meekijken op de Open dag en voor ouders zijn er vaak speciale presentaties. Meeloopdagen zijn echt bedoeld voor studiekiezers. Tuim een kwart van de vwo-ers bezoekt de eerste Open Dag twee jaar voordat ze gaan studeren. Leerlingen die op de havo zitten stellen het bezoeken van de Open Dag wat langer uit.
Veel studiekiezers vinden het lastig dat alle voorlichtingen nu online zijn. De sfeer van een opleiding proeven vinden ze, terecht, heel belangrijk.

Wanneer maak je je studiekeuze in Coronatijd?

Nee, een studie kiezen is in Coronatijd niet echt makkelijk. maar helaas zullen we het toch voorlopig op deze manier moeten doen.
Naast online Open Dagen en online meeloopdagen is er nu ook online proefstuderen.

Voor ouders en studiekiezers zijn er regelmatig webinars over studiekeuze. De volgende zijn 28 januari aanmelden en 10 februari aanmelden.