24 december 2017 | Categorie: Geldzaken

Wat kost studeren tegenwoordig… de drie meest gelezen artikelen

Studeren is duur. Maar wat kost studeren tegenwoordig eigenlijk? (Aanstaande) studenten en hun ouders willen graag weten wat de studiekosten zijn. Maar ook welke inkomsten er zijn voor studenten. De artikelen onder de tab financiën gaan hier over. Hierbij de drie meest gelezen artikelen.

wat kost studeren tegenwoordig

Studiekosten, boodschappen, huur… wat kost studeren en wat verdienen studenten?Studiefinanciering in het kort

Studiefinanciering in het kort

De studiefinanciering bestaat uit vier onderdelen. Deze vier onderdelen worden beschreven in ‘studiefinanciering in het kort’. Daar staan ook de bedragen die je krijgt en/of leent. De DUO geeft uitgebreide informatie over studiefinanciering.

1. De aanvullende beurs. Een beurs voor studenten die studerende broer en zussen hebben en/of wier ouders geen super hoog inkomen hebben. je moet wel binnen 10 jaar een diploma halen
  2. De OV kaart. Het reisproduct voor studenten dat je krijgt mits je binnen 10 jaar een diploma haalt.
  3. Het collegeldkrediet. Geld dat je kunt lenen om je collegegeld te betalen. Dit moet je later terugbetalen.
  4. De studielening. Geld dat je kunt lenen om te leven. Dit moet je later terugbetalen.

Studiekosten en inkomen student

Wat kost studeren tegenwoordig? Volgens het NIBUD moet een thuiswonende student rekenen op +/- €900,-. Een student op kamers moet rekenen op +/- €1000,-.
Studenten hebben ook inkomsten. Er is natuurlijk studiefinanciering. Studenten hebben vaak een bijbaan. Daar verdienen ze gemiddeld ruim €300 mee per maand. Er is zorgtoeslag en soms huurtoeslag. Ouders leveren ook een bijdrage. Gemiddeld geven ouders met een uitwonend kind € 216,-. Ouders met een thuiswonend kind dragen € 82,- bij. ‘Wat kost studeren tegenwoordig’ kan ik alleen beantwoorden met gemiddelden.
Studiekosten en inkomen moeten natuurlijk wel in balans zijn.

Baantje naast de studie, goed idee

Studenten verdienen veel geld met hun bijbaan. Gemiddeld ruim €300,-. Een bijbaan kost natuurlijk tijd. Gemiddeld kan een student een baan van zo’n 8 uur per week goed combineren met zijn studie. Er zijn natuurlijk wel verschillen. Studies die intensief zijn, geven minder ruimte voor een bijbaan. Er zijn ook studenten die extra hun best moeten doen voor hun studiepunten.
Meestal is het in het eerste studiejaar niet zo handig veel te werken. Je moet immers je Bindend Studieadvies halen. Ook moet een student oppassen dat hij geen studievertraging oploopt door teveel te werken.
Een bijbaan levert naast geld nog veel meer op. Een student krijgt inzicht in hoe het eraan toegaat op de werkvloer. Werkt hij binnen zijn eigen vakgebied, dat doet hij ook nog inhoudelijke ervaring op. Studenten met werkervaring doen het, na afstuderen, beter op de arbeidsmarkt.

Wat kost studeren tegenwoordig?

Onder de tab ‘financiën’ vindt u/vind je veel informatie over geldzaken. ‘Wat kost een studie tegenwoordig’ is een belangrijke vraag. Daarom werkten NIBUD en DUO ook graag mee aan de artikelen over financiën.
Natuurlijk veranderen de bedragen. Ik zal geregeld een nieuw artikel met de actuele cijfers publiceren. Hebt u aanvullende vragen? Reageer dan via onderstaand invulveld.

Gelukkig 2018

Traditiegetrouw is dit de periode van ‘de lijstjes’. Voorheen gaf ik een overzicht van de meest gelezen artikelen over studiekeuze, studeren op hbo of wo en over een tussenjaar. Wil je in het nieuwe jaar zelf een bijdrage leveren aan het blog? Van harte welkom.

Hermien Miltenburg, oudervoorlichter