22 november 2018 | Categorie: Studiekeuze

Mijn studiekeuze was een trechter. Eerst breed, later specifiek

Anne Nuyens is al een heel eind met haar studie, ze zit al in haar masterfase. Ik vraag aan haar wat zij nou belangrijk vindt om aan ouders te vertellen over haar studiekeuze, als ze terugkijkt?

Anne Nuijens: Mijn studiekeuze was een trechter

Maakt u zich niet zo druk

‘Nou’, zegt Anne, ‘eigenlijk dat ze zich niet zo druk moeten maken als hun kind het nog niet helemaal weet. Pas in 6 vwo wist ik wat ik precies zou gaan doen. Ik wist al wel welke richting ik op wou, maar wat precies? Mijn studiekeuze was een trechter. Ik begon breed, maar ik weet steeds preciezer wat ik wil. Nu maak ik keuzes voor heel specifieke vakken’.

Iets met gezondheid

‘Ik wist in de vierde en de vijfde nog niet precies wat ik wou. Voor mij stond wel vast dat ik iets met gezondheid wou doen. Ik zat op het vwo dus dan denk je automatisch over geneeskunde. Maar dat vond ik te groot, te breed. Ik wou liever iets gerichter met gezondheid bezig zijn. Maar ik wist niet wat je allemaal kon doen binnen dit vakgebied. Toch was het wel heel fijn dat ik zeker wist dat gezondheid echt de kant was die ik op wou. Mijn studiekeuze was een trechter. Vanuit dit interessegebied ging ik verder zoeken. En opleidingen vergelijken .

mijn studiekeuze was een trechter

Hulp op school

‘Op school heb ik veel hulp gehad om tot mijn studiekeuze te komen. We deden allerlei testen, bijvoorbeeld testen van Studiekeuze123 en testen van Qompas. En aan mijn decaan vroeg ik hoe ik kon vinden welke studies er allemaal zijn binnen mijn interessegebied. Op de site studiekeuze123 kon ik dat allemaal vinden. En ook via de Keuzegids. Zo maakte ik voor het eerste kennis met mijn opleiding ‘Voeding en Gezondheid‘. Met de decaan hadden we individuele gesprekken en je kon ook extra tijd aanvragen. Dat heb ik gedaan. Ik wou graag meer over de universiteit weten, want geen van mijn vrienden was daar naartoe gegaan. Maar zo kwam ik langzaam steeds dichter bij mijn uiteindelijke keuze. Mijn studiekeuze was een trechter. ik begon breed, met het thema gezondheid. Maar stap voor stap ging ik van breed naar smal, van een vaag thema naar een specifieke opleiding’.

Decentrale selectie

‘Voor mijn opleiding is er een decentrale selectie. Dat vond ik wel goed. Ik ben geselecteerd en het voelt toch een beetje speciaal dat je de opleiding dan mag gaan doen. het gaf me ook een gevoel van zekerheid: het klopt dat ik deze studie kies, deze weg past bij mij.
De decentrale selectie zelf vond ik wel meevallen. Ik moest een soort motivatietest doen, er is gekeken naar mijn cijfers op 5 vwo en ik moest vragen betantwoorden naar aanleiding van een soort college. Zo kwam ik stap voor stap verder. Mijn studiekeuze was een trechter waarin ik me steeds beter voelde’.

Mijn studiekeuze was een trechter

Er wordt gekeken naar je ‘hoofd’ en je ‘hart’.

Nog meer keuzes

‘Aan het begin van mijn studie heb ik nog even bij mijn ouders gewoond. Er was al zoveel nieuw dat ik dat veilige plekje nog even nodig had. Want ook binnen mijn studie moest ik nog veel keuzes maken. Ik moest nog veel ‘trechteren’. De vakken die te maken hadden met ‘voeding’ en met ‘gezondheid’ vond ik het interessantst. Ik heb dus ook mijn minor en mijn afstudeerscriptie van mijn bacheloropleiding rondom deze thema’s ingevuld. Maar het werd wel steeds specifieker. Mijn afstudeerscriptie van mijn bacheloropleiding ging over voeding voor baby’s’.

Steeds duidelijke waar ik voor ga, mijn studiekeuze was een trechter

‘Na mijn bachelor moest ik een master kiezen. Mijn brede interesse in ‘gezondheid’ werd uiteindelijk steeds specifieker. Ik weet steeds beter waar ik voor ga. Zo vond ik mijn weg ‘binnen de trechter’. Straks als ik klaar ben met mijn master heb ik precies kunnen doen wat ik ‘echt interessant vind’.

mijn studiekeuze was een trechter

Het eerste studiejaar van je bacheloropleiding heeft meestal een vast programma. Daarna is er steeds meer vrije keuze. Na een bacheloropleiding op het hbo kun je naar de arbeidsmarkt. Na een bacheloropleiding op de universiteit moet je eigenlijk nog een masteropleiding doen. Dat is opnieuw een echte studiekeuze.

Kijk ook eens naar de facebookgroep ouders en studie