30 juli 2021 | Categorie: Studiekeuze

Studiekeuze universiteit. Waar moet je op letten?

Een goede studiekeuze maken is de beste basis voor studiesucces. Studenten die een studie kiezen die bij hen past presteren beter. Waar moet je op letten? Dit artikel ‘studiekeuze universiteit’ zet een paar tips op een rijtje.studiekeuze universiteit

Welke universiteiten zijn er?

Er zijn in Nederland 14 universiteiten:

• Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Maastricht University
  • Radboud Universiteit Nijmegen
  • Rijksuniversiteit Groningen
  • Technische Universiteit Delft
  • Technische Universiteit Eindhoven
  • Tilburg University
  • Universiteit Leiden
  • Universiteit Twente
  • Universiteit Utrecht
  • Universiteit van Amsterdam
  • Vrije Universiteit Amsterdam
  • Wageningen University & Research
  • Open Universiteit

University of universiteit?

Hogescholen noemen zichzelf ook wel ‘university’. Dat mag ook. In het Engels is een hogeschool ‘university for applied sciences’. University voor ‘toegepaste kennis’ dus. En dat is ook precies wat een hbo opleiding is, een hogere opleiding waar je kennis krijgt die je toe kunt passen in je baan.
Wat wij ‘universiteit’ noemen heet in het Engels ‘Research University’. En dat is ook precies wat het is. Een universiteit waar je leert hoe je onderzoek doet. Hoe je onderzoeker of wetenschapper wordt.
Natuurlijk zijn er veel afgestudeerden van de universiteit die geen onderzoeker worden. En op het hbo wordt er ook onderzoek gedaan. (verschil hbo – universiteit).
De universiteiten werken samen in de VSNU, de vereniging Samenwerkende Nederlandse Universiteiten. Ook voor studenten en ouders is het zinvol zo af en toe naar de site van de VSNU te kijken. Je vindt er informatie die voor alle universiteiten geldt.

Studiekeuze universiteit. Elke universiteit is anders

Elke universiteit is weer anders. De sfeer is anders, de manier van lesgeven is anders en er zijn ook verschillen in kwaliteit.
Er zijn in Nederland vier technische universiteiten: Wageningen, Delft, Twente en Eindhoven. De Open Universiteit geeft alleen afstandsonderwijs. De overige universiteiten zijn algemene universiteiten. Maar ook deze universiteiten verschillen onderling. Het is belangrijk ze goed onderling te vergelijken. Lees ook: een topuniversiteit vinden
Tip: Kies niet automatisch een universiteit dicht bij huis als je niet op kamers wilt. En andersom, kies niet een universiteit omdat je juist graag op kamers wilt en de studentenstad je zo geweldig lijkt. Kies een universiteit op basis van de studie die je het meeste aanspreekt. En al heten de studies misschien hetzelfde… ze zijn echt allemaal anders.

Studiekeuze universiteit. Online vergelijken

Veel ‘studiekeuzewerk’ kun je online doen. Er is en site van het ministerie waar alle informatie over universiteiten en opleidingen te vinden is. Daar staat een korte omschrijving van de universiteit en van elke opleiding. Er staan ook ‘feiten en cijfers‘ in die je helpen om te beoordelen hoe de kwaliteit is van deze opleiding. Wat vinden de huidige studenten van de begeleiding die ze krijgen? Hoeveel uur heb je les? Hoeveel studenten halen binnen redelijke tijd het diploma? Of zijn er veel studenten die uitvallen en nooit een diploma halen?
Elke opleiding heeft ook een eigen opleidingssite. Hier vind je veel meer informatie, zoals de vakken die je in het eerste studiejaar krijgt en wat je kunt worden na deze opleiding. Meestal zijn er ook filmpjes over de opleidingen. En er zijn contactadressen. Maar bedenk wel… op de universiteitssite staan allemaal gegevens die er door de opleiding zelf zijn opgezet. Is de werkelijkheid net zo mooi?

studiekeuze universiteit

Studiekeuze universiteit. ‘In het echt’ vergelijken

Hopelijk kunnen studiekiezers het komend studiejaar weer naar veel Open Dagen toe, niet online maar fysiek. Ik adviseer minimaal vier Open Dagen te bezoeken om universiteiten onderling goed te vergelijken. En het is ook handig eens naar een hbo te kijken. Niet alle vwo- leerlingen zijn goed thuis op een universiteit. Soms past een hogeschool beter.
Naast Open Dagen zijn er ook meeloopdagen. De meeste studenten vinden dit een heel zinvolle studiekeuzeactiviteit. Zeker doen dus. Bij sommige universiteiten kun je ook ‘proefstuderen’. Je vindt de data van deze studiekeuzeactiviteiten op de sites van de opleidingen.

Neem de tijd voor studiekeuze

De studiekeuze moet je echt niet uitstellen tot het eindexamenjaar. In 5 vwo moet het meeste studiekeuzewerk gedaan zijn. Om ouders en studiekiezers hierbij te helpen heb ik een paar hulpmiddelen gemaakt.

1. Het Studiekeuzestripboek. Alle stappen die je kunt zetten in het studiekeuzeproces worden hier uitgelegd. Je kunt het Studiekeuzestripboek vrijblijvend downloaden en doorgeven aan wie je maar wilt.
  2. Ouderavonden op middelbare scholen. Ik geef presentaties op ouderavonden van middelbare scholen.
  3. Facebookgroep. Op deze Facebookgroep communiceer ik actuele informatie over studeren op een universiteit of hogeschool.
  4. Webinars. Vanaf oktober geef ik elke maand een webinar over een thema dat belangrijk is bij studiekeuze. De thema’s kondig ik aan op deze site. Dit zijn de data:
    19 oktober 2021
    17 november
    14 december
    12 januari 2022
    16 februari
    16 maart

Lees ook: Wat verdien ik na afstuderen op een universiteit?

Er is een vergelijkbaar artikel over hogescholen.