13 maart 2024 | Categorie: Studiekeuze

Wat zijn de beste universitaire opleidingen?

Wat zijn de beste universitaire opleidingen in 2024? Het wordt steeds belangrijker goed op de kwaliteit van opleidingen te letten. Dit omdat er best zo hier en daar verbeterpunten zijn in het hoger onderwijs. En omdat goed studeren ook snel studeren betekent. En dat is weer gunstig voor je studieschuld.

Wat zijn de beste universitaire opleidingen

Hoe beoordeel je de kwaliteit van opleidingen? Objectie feiten

Er zijn gelukkig op het internet veel gegevens beschikbaar over de verschillende harde cijfers die je iets zeggen over de kwaliteit van een opleiding. Denk dan aan: Welk percentage studenten haalt het eerste studiejaar? Of Welk percentage studenten studeert zonder al te veel studievertraging af? Of Hoeveel lesuren krijg je per week? Allemaal objectieve feiten die je veel informatie geven over de kwaliteit van een opleiding.

Hoe beoordeel je de kwaliteit van opleidingen? Meningen van ervaringsdeskundigen

Ik ben blij met de reviews die je, bij alles wat je koopt, kunt lezen. Bij opleidingen zijn er ook reviews. Aan alle +/- 300.000 huidige studenten wordt gevraagd wat ze vinden van hun opleiding, de Nationale Studentenenquête. Die oordelen zijn super nuttig. Studenten geven hun mening over hun docenten, de studiefaciliteiten, de organisatie van de toetsen, de voorbereiding op de arbeidsmarkt en nog veel meer. Die oordelen, en trouwens ook de harde feiten en cijfers van de alinea hierboven, vind je terug in de ‘studiebijsluiter‘. Dit kun je online opzoeken. Op Studiekeuze123, een studiekeuzesite van de Rijksoverheid, vind je een korte omschrijving van alle opleidingen hbo en wo. Maar scrol je dan door, nadat je zo’n omschrijving hebt gelezen, dan vind je de informatie over doorstroom en afstuderen en ook lees je het studentoordeel.

Wat zijn de beste universitaire opleidingen in 2024?

De kwaliteit van een opleiding is belangrijk. Een student besteedt veel tijd en geld aan zijn studie. Daar wil hij dan ook goed onderwijs voor. Op een open dag is dat lastig te beoordelen. De sfeer van een opleiding kun je beter peilen op een meeloopdag of proefstudie.  Dan kun je ervaren hoe het is om hier student te zijn. Pas je bij deze studenten en docenten? Voel je een klik met de instelling?
Maar om de kwaliteit van een opleiding echt goed te beoordelen moet je daarnaast zeker ook naar feiten en cijfers kijken.

‘Rankings’ en kwaliteitslijstjes. Wat zijn de beste universitaire opleidingen

Er zijn verschillende kwaliteitslijstjes en ‘rankings’ die allemaal naar andere dingen kijken. Een universiteit kan bijvoorbeeld op de eerste plaats in zo’n ranking belanden voor de kwaliteit van het onderzoek. Maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van het onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs wordt vooral beoordeeld en beschreven door Elsevier in hun jaarlijkse editie over de kwaliteit van onderwijs en de Keuzegids.

De Keuzegids

De Keuzegids wordt het meest gebruikt als het gaat om de onderwijskwaliteit te beoordelen. Het is een ‘consumentengids’ voor studiekiezers en hun ouders. Er is een Keuzegids voor bacheloropleidingen hbo, bacheloropleidingen op de universiteitmasteropleidingen en mbo opleidingen. Je kunt de Keuzegids kopen maar op de meeste scholen is hij ook aanwezig, vaak digitaal.

Welke feiten en oordelen geeft de Keuzegids?

De Keuzegids beschrijft per vakgebied:

• Feiten (o.a. Hoeveel collegegeld betaal je? Hoeveel studenten beginnen aan deze opleiding?)
  • Prestaties (o.a. Hoeveel studenten halen het eerste studiejaar? Hoe lang doet een student gemiddeld over de opleiding?)
  • Oordelen (Is de inhoud van de opleiding interessant? Word je goed voorbereid op je loopbaan?)

Wat zijn de beste universitaire opleidingen

Wat zijn de beste universitaire opleidingen in 2024?

De Keuzegids geeft ‘punten’ op basis van bovengenoemde data. Ze tellen de scorepunten op en geven zó hun kwaliteitsoordeel. Vervolgens geeft de keuzegids ‘Sterren’. Scoort een opleiding 5 sterren Dan behoort die opleiding echt tot de top. Onder dit artikel zie je links naar de beste topopleidingen per vakgebied.

Sommige opleidingen krijgen zóveel punten dat ze echt excellent zijn. Zij horen bij de ‘top’ van de ‘topopleidingen’. Dat zijn de onderstaande universitaire bacheloropleidingen. Ze hebben allemaal 5 sterren en daarnaast veel scorepunten.

• RUG, Minorities and Multilangualism, 88 punten
  • RUG, Religiewetenschappen, 85 punten
  • RUG, Data Science & Society, 88 punten
  • UU Bestuurs- en organisatiewetenschap, 97 punten