12 maart 2024 | Categorie: Geldzaken

Zijn alle studies even duur op hbo en universiteit?

Zijn alle studies even duur? Studeren is duur. En het collegegeld is een flink deel van de uitgaven. Betaal je voor elke studie op hbo of universiteit hetzelfde?

Zijn alle studies even duur?

Zijn alle studies even duur op hbo en universiteit? Ja en nee

Ik begin met de ‘ja’.
Alle bekostigde opleidingen zijn even duur. Je betaalt voor al deze opleidingen zo’n €2500,- collegegeld per jaar. Dit bedrag wordt elk jaar een beetje verhoogd.

De meeste hbo en wo opleidingen zijn bekostigde opleidingen. Dat betekent dat de Rijksoverheid een flink deel van de opleiding betaalt. Je betaalt als student dan het wettelijk collegegeld. De werkelijke kosten voor een opleiding op een hogeschool of universiteit zijn een stuk hoger. Zie de tabel hieronder.

Werkelijke kostenWettelijk collegegeld
Bachelor€5.500 - €11.000+/- €2500,-
Master€8.000 - €20.000+/- €2500,-
Medisch€10.000 - €30.000+/- €2500,-

Betaal je voor een topuniversiteit of tophogeschool net zoveel als voor een ‘gewone’ instelling?

Ja. En dat is wel bijzonder. Voor een ‘topinstelling’ of een ‘topopleiding’ betaal je net zoveel als voor een opleiding op middelmatig kwaliteitsniveau. Dat is bijzonder. In het buitenland betaal je voor een topuniversiteit vele malen meer dan voor een universiteit die minder goed staat aangeschreven.

Overigens, hbo en universiteit zijn in het buitenland vaak gecombineerd. ‘University’ betekent zowel universiteit als hogeschool. De ‘onderzoekskant’, de research kant, dus onze universiteit, en de  ‘toegepaste’ kant, dus onze hogeschool, worden aangeboden binnen één ‘university’.

Best slim dus om te kijken naar een topopleiding. Je krijgt dan ‘meer waar’ voor je geld.

Voor hoeveel lesuren betaal je eigenlijk?

Van ouders krijg ik nogal eens de opmerking ‘Mijn zoon/dochter heeft maar 12 uur les in de week. En toch moet hij/zij het volledige collegegeld betalen…’ Ja, dat is inderdaad wonderlijk. Er zijn opleidingen waarvoor je bijna de hele week op de campus moet zijn. Dat zijn opleidingen waar je veel contacturen (lesuren) hebt. Er zijn ook studenten die heel veel zelfstudie moeten doen en nauwelijks een docent zien. Toch zijn deze opleidingen even duur. Mijn tip: Kijk naar opleidingen waar je vaak je docent ziet, dat werkt voor bijna alle studenten beter. Je krijgt echt meer ‘waar voor je geld’, goede docenten maken écht verschil in de kwaliteit van je opleiding.

Zijn alle bekostigde instellingen écht even duur?

Nee. Opvallend vaak studeer je op de ene hogeschool of universiteit veel sneller af dan op de andere. Officieel duren alle hbo bachelors vier jaar en alle wo bachelors drie jaar. Maar op veel instellingen doe je daar veel langer over. En dan is je studie dus ook veel duurder. Ook iets om goed op te zoeken. Dat kan bijvoorbeeld op Studiekeuze123.
Studeer je netjes binnen drie of vier jaar af voor je bachelor, dan heet dat ‘nominaal’. Maar, zoals gezegd, zijn er nogal wat studies waar de student niet makkelijk ‘nominaal’ studeert. Dat heeft vaak te maken met de kwaliteit. Zijn de docenten goed en kundig? Is er een goede begeleiding? Wordt de toetsing goed geregeld zodat je snel hertentamen kunt doen als je eens een keertje pech hebt? Allemaal zaken om op te zoeken tijdens het studiekeuzeproces. De harde feiten en cijfers zijn goed te vinden in de studiebijsluiter.

Niet alle bekostigde opleidingen zijn even duur

Sommige bekostigde opleidingen zijn duurder. Dat geldt bijvoorbeeld voor de University Colleges. Je krijgt hier les in kleine groepjes en dat maakt dat het collegegeld hoger is. De hoogte van het collegegeld kun je vinden op de site van de instelling en op Studiekeuze123 of de Keuzegids.
Betaal je meer collegegeld dan kun je ook meer (collegegeldkrediet) lenen bij DUO.
Overigens is het best een goed idee om te letten op de grootte van de groepen. Ook dit vind je in de Keuzegids en op Studiekeuze123. Dan merk je als snel dat er ook instellingen zijn waar je het ‘normale’ collegegeld betaalt en tóch les krijgt in kleine groepen.

Zijn alle studies even duur op hbo en universiteit? Nee. Particulier onderwijs is duurder

Je kunt ook een hbo of wo opleiding volgen op een particuliere hogeschool of universiteit. Deze opleidingen zijn veel duurder omdat er voor deze opleidingen geen subsidie is. Je betaalt dus de werkelijke kosten. Ook voor deze opleidingen geldt dat je gewoon studiefinanciering krijgt en zelfs meer (collegegeldkrediet) kunt lenen.
Overigens zijn particuliere instellingen niet altijd beter dan bekostigde opleidingen. Vergelijk ook in dit geval de kwaliteit en ga niet alleen af op image. Kijk naar de feiten en cijfers.

Op kamers of niet?

Een belangrijke kostenpost is je woonsituatie (wat kost studeren). De verleiding is groot om een instelling te zoeken in de buurt zodat de student nog even ‘thuis’ kan wonen. Dat lijkt goedkoper. Of om te kiezen voor een leuke studentenstad. (prijs kamers per stad) Toch is beide niet aan te raden. Een student moet vooral kiezen voor een instelling waar hij een ‘klik’ mee heeft. Dan studeer je het fijnst en het snelst. En daarmee ook waarschijnlijk het goedkoopst.

De beste bacheloropleidingen (hbo en wo) van 2024

De beste opleidingen onderwijs en opvoeding 2024