20 februari 2020 | Categorie: Studeren

Hoe lang doe je over een hbo opleiding?

Een hbo bacheloropleiding duurt vier jaar. Waarom dan de vraag: hoe lang doe je over een hbo opleiding?  Simpel: nogal wat studenten redden het niet binnen vier jaar.

hoe lang doe je over een hbo opleiding?

Hoe lang doe je over een opleiding in het hoger onderwijs?

Kies je voor een bacheloropleiding op de universiteit, dan kies je voor een driejarige opleiding. Na een bacheloropleiding op de universiteit volg je in principe een masteropleiding. Die duur één, twee of drie jaar, afhankelijk van de richting. De bacheloropleiding en masteropleiding samen vormen een complete universitaire opleiding. Daarna kun je gaan werken.
Doe je een hbo bacheloropleiding, dan kies je voor een vierjarige opleiding. Dit is een complete opleiding. Je kunt hierna nog een master doen, maar dat hoeft niet. Na een hbo bacheloropleiding kun je gaan werken.
Doe je een Associate Degree opleiding, dan volg je een tweejarige hbo opleiding. Je kunt hierna een hbo bacheloropleiding gaan doen, maar dat hoeft niet.  Ook na deze opleiding kun je gaan werken.

Hoe lang doe je in werkelijkheid over deze opleidingen?

Ieder jaar dat je studeert moet je 60 studiepunten halen. Lukt dat niet, dan moet je die studiepunten later halen. ‘Zittenblijven’ bestaat niet in het hoger onderwijs, maar je rondt je jaar ook niet af als je niet alle studiepunten hebt. De studiepunten die je niet hebt gehaald moet je later halen. Je hebt dan studievertraging. Je doet langer over je opleiding. Dat is op zich niet zo erg, als je je studiepunten maar haalt. Alleen in je eerste studiejaar moet je een bepaald minimum hoeveelheid studiepunten halen. Je moet je Bindend Studieadvies (BSA)  halen.
Op sommige opleidingen lukt het de meeste studenten de opleiding ‘binnen de tijd’ te halen. Op andere weer niet. Hoe lang doe je in werkelijkheid over een bepaalde opleiding?

Hoe lang doet een student gemiddeld over de opleiding?

Je kunt makkelijk opzoeken hoe lang studenten gemiddeld doen voordat ze het diploma van een bepaalde opleiding binnen hebben. Dat kan erg verschillen. Je kunt dit opzoeken op de studiebijsluiter. De studiebijsluiter geeft aan werk percentage studenten van een bepaalde opleiding het eerste studiejaar afrondt. Je kunt ook opzoeken welk percentage studenten het diploma haalt met maar één jaar studievertraging. Dit zijn ‘harde cijfers’ van het ministerie. je vindt ze op www.studiekeuze123.nl (uitleg). Een voorbeeld van de bacheloropleiding biologie: op de UvA haalt 43% binnen vier jaar het bachelordiploma (met meer één jaar studievertraging dus), op de WU 56%, veel meer studenten halen daar dus zonder al te veel studievertraging het diploma.

hoe lang mag je studeren op het hbo

Hoe lang doe je over een hbo opleiding?

De Vereniging van Hogescholen heeft een Factsheet uitgegeven waarin allerlei gegevens over studiesucces netjes op een rijtje staan. Daarin staan de volgende gegevens:

• Ongeveer de helft (48,8%) van de studenten die in 2013 begonnen met de studie, is na vijf jaar afgestudeerd (dus met één jaar studievertraging).
  • Na acht jaar (de groep die in 2010 begon) heeft 67,5% van de studenten een diploma gehaald
  • Vwo ‘ers halen vaker een diploma binnen vijf jaar (68,7%) gevolgd door leerlingen die van de havo afkomen (49,5%) en leerlingen die afkomstig zijn uit het mbo (43,8%).

Hoe lang doe je over een hbo opleiding? Hoe lang mag je studeren?

Als je langer of de studie doet hoef je geen extra collegegeld te betalen. Je betaalt ‘gewoon’ de gesubsidieerde ruim 2000 euro. Je hoeft niet de (veel hogere) kostprijs te betalen. Er is wel sprake geweest van ‘langstudeerdersboete’ maar dit voorstel ‘heeft het niet gehaald’.
Hoe lang je mag studeren, heeft in de praktijk vooral te maken met hoe lang je studiefinanciering krijgt. Ook moet een student in de gaten houden hoe lang zijn studiepunten geldig zijn. Die kunnen namelijk na een paar jaar verlopen. (Lees ook ‘hoe lang mag ik studeren’)

Wat als je helemaal geen diploma haalt

Het gebeurt nogal eens dat een student zonder diploma de hogeschool verlaat. Na acht jaar heeft zo’n dertig procent van de studenten nog geen diploma. Dat heeft natuurlijk nogal wat gevolgen. Je moet je studieschuld terugbetalen en ook je OV en je aanvullende beurs, als je die gehad hebt. Dat is best pittig.
Ook is dit natuurlijk geen fijne ervaring en ik ken ook echt wel studenten die zich ‘mislukt voelen’ als het diploma niet gehaald wordt. Begrijpelijk. Maar hoe beroerd ook, ik vind het wel belangrijk dat je laat vastleggen wat je wél hebt geleerd en hoeveel studiepunten je wél hebt gehaald. (Lees ook: studie helaas niet afgemaakt, wat nu?)

Neem de tijd voor studiekeuze

Studenten die gemotiveerd zijn voor de studie zijn succesvoller dan minder gemotiveerde studenten. De inhoud van de studie moet je interessant vinden. Maar een student moet ook het niveau kiezen dat bij hem past. Want haast elke opleiding kun je op mbo, op hbo én universitair niveau doen.
Kijk ook naar de kwaliteit van de opleiding. Daar kunnen onderstaande links misschien bij helpen.
Zoek dit allemaal goed uit voordat je begint met de studie. Neem de tijd voor studiekeuze.

Hoe lang doe je over een hbo opleiding? Zoek het op!

De beste opleidingen onderwijs en opvoeding
De beste opleidingen taal en communicatie
De beste opleidingen cultuur & kunst
De beste opleidingen recht & bestuur