28 augustus 2020 | Categorie: Studiekeuze

Studiekeuzehulp in Coronatijd voor ouders

Jongeren, vooral leerlingen uit 4 havo en 5 vwo, vinden het lastig een goede studiekeuze te maken in Coronatijd. Steeds vaker vragen ze hun ouders om advies. Studiekeuzehulp in Coronatijd voor ouders van studiekiezers zal vaak online zijn. In dit artikel een paar mogelijkheden. Op 6 oktober is er een webinar voor ouders waarbij studiekiezers natuurlijk ook welkom zijn. Aanmelden

studiekeuzehulp in Coronatijd voor ouders van studiekiezers

Wat is het probleem?

Qompas heeft onderzoek gedaan bij 550 scholieren naar hun studiekeuze in Coronatijd. Vooral leerlingen in het voor-eindexamenjaar vinden studiekeuze heel lastig (onderzoek). Iets meer dan de helft van de scholieren geeft aan dat Corona aanzienlijke invloed heeft op hun studiekeuze. Dat komt vooral omdat er geen fysieke Open Dagen zijn geweest. Mogelijk zijn deze fysieke Open Dagen ook in het najaar een probleem en zullen veel Open Dagen online zijn. Studiekiezers zijn over het algemeen tevreden over de online Open Dagen. Maar ze vinden het heel lastig een goede keuze te maken op basis van alleen deze online informatie. Maar een kwart van de leerlingen denkt dat online voorlichting voldoende is.

Wat kun je doen als studiekiezer en ouder?

Studiekiezers zeggen dat ze veel behoefte hebben aan contact met studenten. Mijn advies aan studiekiezers en ouders is dat ze dit contact actief zoeken. Vaak staan er contactadressen op de sites van de opleidingen. Je kunt daar natuurlijk ook om vragen als een opleiding zo’n mailadres niet heeft. Ook zal de decaan op school oud-leerlingen kennen die een vergelijkbare opleiding doen. Actief op zoek gaan naar échte studenten, dus. Ook wil een deel van de studiekiezers contact met de coach van de opleiding. Hiervoor geldt hetzelfde: Ga actief op zoek. Ouders kunnen hun kind hier natuurlijk een handje mee helpen, bijvoorbeeld door het opzoeken van adressen. Ook hebben ouders zelf een netwerk. Wat studeren de kinderen van uw vrienden en kennissen? En welke beroepen hebben de mensen in uw netwerk? Mag uw kind eens met hen praten?

Praten over studiekeuze

Praten over studiekeuze is belangrijk. Studiekiezers praten hierover met hun vrienden. Maar ze waarderen het vooral als ze kunnen praten met hun ouders. Vrijwel alle studiekiezers zeggen dat ze het belangrijk vinden hun eigen beslissing te nemen. Maar dat ze ook graag de mening van hun naasten willen oren. Dat ze hierover van gedachten willen wisselen. Logisch. Een studiekeuze is een belangrijke keuze. Die maakt je het liefst zélf. Maar met feedback van de mensen die om je geven.

Welke studie past bij mij?

Studiekeuzehulp in Coronatijd, 6 oktober webinar

Het Hoger onderwijs is sterk in beweging. Om ouders een beetje wegwijs te maken in studiekeuzeland geef ik, samen met studenten, regelmatig een webinar. Het volgende webinar is aanstaande dinsdag 1 september om 19.30. Ouder, en natuurlijk ook studiekiezers, kunnen zich gratis aanmelden. Meedoen geeft geen enkele verplichting. het webinar gaat over studiekeuze en studeren en een beetje over studiekosten en tussenjaar. Aanmelden

Meer studiekeuzehulp in Coronatijd voor ouders

Er is nog veel meer hulp voor ouders

• Op nogal wat (online) Open Dagen zijn er presentaties voor ouders
  • Op dit blog voor ouders vindt u veel informatie. Nogal wat onderwijsprofessionals van havo/vwo en hbo’s en universiteiten leveren bijdragen. Ook ouders, decanen en studiekeuzecoaches leveren artikelen.
  • Er is een Facebookgroep voor ouders waar velen nieuws en ervaringen op posten. Lid worden van deze groep verplicht tot niets. (Ouders en Studie)
  • U kunt mijn mailen of bellen

Studiekeuzehulp in Coronatijd voor ouders: Ouderavond op de school van uw kind

Het is onzeker hoe het najaar zal verlopen in verband met Corona. De ouderavonden zoals mijn collega’s en ik die normaliter geven op middelbare scholen zullen vaak niet of maar in bescheiden vorm doorgaan. Samen met decanen zoek ik naar oplossingen. Het geven van webinars is er één van. Die communiceer ik ook via dit blog. Ouders en studiekiezers kunnen daar altijd aan deelnemen. Onderstaand een filmpje van een van de webinars. Wilt u de presentatie met verdiepende links ontvangen? Stuur me dan een mailtje. Wilt u een webinar organiseren voor uw school, de ouderraad of een andere groep? Ik kijk graag naar de mogelijkheden. Kosten zijn daar niet aan verbonden.

(Corona) nieuws voor studiekiezers, studenten en ouders volgen
Informatie voor aanstaande studenten van de decanenverenigingen