Studiekeuze in Coronatijd, tips van studiekeuzecoach

Door: Hermien Miltenburg · 29 mei 2020
Categorie: Studiekeuze

Je studiekeuze maken in Coronatijd valt niet mee. Gelukkig heeft een studiekiezer veel hulptroepen: de decaan op school, de studieadviseurs in het vervolgonderwijs en u als ouder. Soms is het zinvol als ook een externe professional een handje meehelpt, een studiekeuzecoach.

studiekeuze in coronatijd

Op school is de decaan dé aangewezen persoon om hulp te vragen bij studiekeuze. maar daarnaast kan de ondersteuning van een studiekeuzecoach soms zinvol zijn.

Wie is dat? Een studiekeuzecoach?

Een studiekeuzecoach kan een aanvulling zijn als het studiekeuzeproces stroef verloopt. Op de middelbare school is de decaan of de mentor het eerste aanspreekpunt. In het hoger onderwijs is dat de studieloopbaanbegeleider of de studieadviseur. Maar om allerlei redenen hebben sommige jongvolwassenen meer ondersteuning nodig. Studiekeuzecoaches geven die ondersteuning. Soms zijn dat ZZP ‘ers, soms zijn ze verbonden aan een organisatie, soms werken ze samen met een aantal collega’s. Een kwaliteitskeur is er helaas niet. Maar sommige studiekeuzecoaches hebben een NOLOC kenmerk, dat is de organisatie voor loopbaanadviseurs.

Vreemde ogen dwingen

Soms kan een studiekeuzecoach een jongere nét een ander inzicht geven dat hem verder helpt. Ik merk dat ook jongeren die ergens in hun eerste studiejaar stranden, vaak deze hulp goed kunnen gebruiken. Meestal zoeken jongeren hulp bij een studiekeuzecoach als ze nog op de middelbare school zitten. De decaan kan wijzen op studiekeuzecoaches waar hij goede ervaringen mee heeft.

Meerdere mogelijkheden voor extra hulp bij studiekeuze

Overigens zijn er ook goede tussenjaarprogramma’s voor jongeren die niet meer naar school gaan en meer tijd nodig hebben voor hun studiekeuze. Hiervoor is er ook subsidie mogelijk.
Omdat studiekeuzecoaches zeker aan een behoefte voldoen geef ik graag ruimte aan hen om hun verhaal op dit blog te doen (ook andere studiekeuzecoaches mogen reageren). Onder de tab ‘studiekeuze’ vindt u deze verhalen terug. In dit artikel Marieke Duijs-Bomhof, studiekeuzecoach bij ‘Stromend Leven’.

Studiekeuze in Coronatijd: Welke studie?

‘Een studiekeuze maken in deze coronatijd is niet makkelijk. De scholen zijn dicht, de open dagen zijn afgelast. Je kind kan geen sfeer ‘proeven’ en niet ‘voelen’ hoe het er op een school of universiteit aan toe gaat. En bovendien zul je je misschien afvragen: hoe zal de economie zich gaan ontwikkelen? Kan mijn kind nu beter een studie kiezen die daadwerkelijk een baangarantie geeft ook al lijkt deze studie hem niet zo leuk? Of is het voor mijn kind nog steeds belangrijk om een studie te kiezen die écht bij hem past?’

Het komt goed

‘Ik geloof in het laatste. Immers, het enige waar je je aan vast kunt houden is dat het goed komt. Hoe dan ook. Of dit over een paar maanden, over een jaar of over twee jaar zal zijn, dat weten we niet, maar dat het goed komt, daar moet je op vertrouwen. Iets doen wat bij je past, waar je energie van krijgt en waarmee je jouw bijdrage kunt leveren aan het geheel is het mooiste wat er is. Maar hoe komt je kind erachter wat dat is en welke studie daar het beste bij past? Dat is nog niet zo makkelijk.’

Studiekeuze in Coronatijd, zeven tips van studiekeuzecoach

‘Hierbij geef ik je zeven tips om – samen met je kind – te gaan onderzoeken wat zijn drijfveren en interesses zijn, zodat je kind meer inzicht krijgt in zichzelf en – ook in deze moeilijke tijd – een weloverwogen studiekeuze kan maken:’

Tip 1: Neem samen de tijd om drijfveren te ontdekken

‘Nu de scholen (nog) dicht zijn en je als ouder wellicht ook (nog) thuis werkt, hebben jullie nu de tijd om eens met elkaar van gedachten te wisselen. Gewoon aan de keukentafel, ongedwongen, met een pen en een schriftje en een lekker kopje thee. Om er achter te komen welke studie het beste bij hem past, is het goed als je kind achterhaalt wat zijn drijfveren zijn (wat hem drijft, wat hem motiveert, waardoor hij ‘aan gaat’). Stel je kind hiertoe de volgende vraag: wat deed je vroeger toen je klein was (tussen de 4 en de 12 jaar) het állerliefst? Als kind ben je immers vrij om te kiezen en kies je automatisch iets dat je leuk vindt om te doen. Hier zit veel informatie in die je kunt gebruiken voor het studiekeuzeproces.’

ouders en studiekiezers samen aan de slag

 

Lastig?

‘Als je kind het lastig vind om deze vraag te beantwoorden, kun je hem bijvoorbeeld de volgende open vragen stellen: Waar speelde je het meeste mee? Wat kon je uren doen? Wat deed je vroeger bijvoorbeeld als eerste als je opstond uit je bed? En als het regende, wat deed je dan het liefst? Schrijf al deze dingen op voor je kind en schrijf vooral ook op wat maakte dat hij deze dingen zo leuk vond om te doen. Je kunt hiertoe bijvoorbeeld de volgende vragen stellen: Wat zorgde ervoor dat je dit heel graag deed? Wat maakte dat je er blij van werd? Etc. Eén tip hierbij: stel vooral veel open vragen en vermijd vragen die beginnen met ‘waarom’, want dat vraagt naar een verklaring (en soms ook naar een verantwoording) en vaak weet je kind niet goed ‘waarom’ hij iets leuk vindt of niet.’

Drijfveren

‘Kijk vervolgens samen of je kind uit alle dingen die hij vroeger superleuk vond om te doen zijn drijfveren kan halen. Hield hij vroeger bijvoorbeeld het liefst van tekenen of van knutselen? Dikke kans dat creativiteit dan één van zijn drijfveren is. Was hij vroeger altijd buiten aan het voetballen? Kijk dan bijvoorbeeld of ‘samen dingen met anderen doen’ of ‘graag willen winnen’ iets is wat hem drijft.’

Tip 2: Hoe wil je betekenisvol zijn? Studiekeuze in Coronatijd?

‘Als je samen hebt achterhaald wat jouw kind drijft en motiveert, stel je kind dan de volgende vraag: als je je nu zou inzetten voor de wereld in deze bijzondere Coronatijd, wat zou je dan het liefste willen doen? Wat is je natuurlijke neiging? Op welke manier zou je het liefste van betekenis willen zijn voor de mensen, voor de dieren, voor het milieu of voor de wereld in het algemeen? Wil je bijvoorbeeld graag mensen helpen? Zo ja, op welke manier zou je dat het liefste willen doen en in welke setting?

Wat zou je nu het liefste willen doen?

Wil je graag mensen beter maken? Of ben jij degene die de kinderen opvangt in deze onzekere tijd? Bied je graag een luisterend oor? Of zou je het liefst beademingsapparatuur willen ontwerpen of een prachtig gedicht of nummer willen schrijven? Alles is mogelijk. Vraag aan je kind wat hij het liefst zou willen doen. Het is geen makkelijke vraag en je kind zal hier echt even over na moeten denken, maar het antwoord op deze vraag geeft hem inzicht in wat hem drijft, wat hem aanzet tot iets en op welke manier hij het liefste van betekenis wil zijn. Heb het er samen over en wie weet komt je kind zo een stapje dichter bij het antwoord op deze vraag.’ (Lees ook: Hoe Corona kan helpen bij studiekeuze)

Tip 3: Vergelijken

‘Laat je kind zijn drijfveren die hij uit de oefening onder 1 heeft kunnen halen vervolgens vergelijken met zijn antwoord op de vraag onder 2. Zitten hier overeenkomsten in? Past het bij elkaar? Volgt het één logisch op het ander? Praat er samen over en kijk eens wat deze vergelijking hem oplevert.’

Studiekeuze in Coronatijd

Tip 4: Studiekeuze in Coronatijd… Wat interesseert je kind?

‘Kijk samen met je kind de komende dagen eens naar het nieuws (online of via het journaal of naar een actualiteitenprogramma op TV). Het coronavirus heeft uiteraard grote gevolgen voor de samenleving en tegelijkertijd ontstaan er ook kansen en nieuwe initiatieven. Vraag na het kijken eens aan je kind welke onderwerpen en thema’s rondom het coronavirus hem het meeste interesseren.

Welke onderwerpen en thema’s van vandaag de dag interesseren je kind het allermeest?

Denk hierbij aan onderwerpen als:

  • De gezondheidszorg, het onderwijs, de economie, de politiek, het bestuur, het rechtssysteem…
  • Of kijk naar de handhaving van de openbare orde.
  • Wat vind je van de ‘nieuwe geschiedenis’ die dit met zich mee gaat brengen en wat we uit de geschiedenis kunnen leren.
  • Wat zijn de psychische, sociale en culturele gevolgen van deze crisistijd?
  • Zijn er filosofische en ethische aspecten?
  • Hoe gaat het met de journalistiek en/of de (manier van) communicatie die er volop is via allerlei kanalen?
  • Vindt je kind de logistieke problemen c.q. oplossingen die er zijn interessant?
  • Hoe kijkt hij naar de creatieve uitingen die er worden gemaakt?
  • Heeft je kind interesse in de biologische of scheikundige kant van het verhaal?
  • De techniek die ervoor zorgt dat we onderzoeken kunnen doen en mensen beter kunnen maken?
  • De huidige stand van de ICT en al haar (online)mogelijkheden.
  • De mooie initiatieven die er ontstaan om mensen blij te maken en te amuseren in deze moeilijke tijd
  • en zo zijn er vast nog veel meer onderwerpen te bedenken.

De vraag is: welke onderwerpen en thema’s van vandaag de dag interesseren je kind het allermeest?

Tip 5: Kijk naar studiekeuzesite

‘Kijk samen met je kind vervolgens op https://www.studiekeuze123.nl/opleidingen naar de verschillende studierichtingen (interessegebieden) die er zijn. Nu hij weet wat zijn drijfveren zijn en welke onderwerpen hem interesseren: welke van deze studierichtingen spreken hem dan het meeste aan? Schrijf ze samen op en laat hem aan je uitleggen wat maakt dat hij deze studierichtingen (interessegebieden) het leukste vindt.’

Tip 6: Studies één voor één bekijken

‘Laat je kind vervolgens op Studiekeuze123 de studierichtingen aanvinken die hem het meeste aanspreken en laat hem álle studies die hij vervolgens te zien krijgt één voor één bekijken. Uiteraard kun je dit ook heel goed samen doen, dan kun je je kind bij zijn zoekproces begeleiden. Het zijn er waarschijnlijk best veel, maar je kind heeft nu de tijd om ze allemaal te bekijken. Zodra hij een studie ziet die hem leuk lijkt, schrijft hij hem op. Ook schrijft hij op in hoeverre deze studie past bij zijn drijfveren en interesses zodat hij erachter komt of deze studie écht bij hem past. Als je kind alle studies heeft bekeken en de studies die hem leuk lijken heeft opgeschreven, maakt hij een top 5 voor zichzelf. Bovenaan zet hij de studie die hem het leukst lijkt enzovoort.’ (Tip: kijk ook vooral naar de kwaliteit via de studiebijsluiter die ook te vinden is op Studiekeuze123. Dit wordt nogal eens vergeten)

Tip 7:  Studiekeuze in Coronatijd: Online open dagen

‘Van alle studies in zijn top 5 schrijft je kind zich op internet in voor de online open dagen / online lessen / online meeloopdagen die er zijn. Uiteraard kun je altijd met hem meekijken als hij het lastig vindt om de betreffende informatie te vinden. Wellicht zijn er vanuit de opleiding virtuele tours te maken of kan hij chatten/(video)bellen met studenten die de betreffende opleiding volgen. Een mooi initiatief hiertoe is bijvoorbeeld ook de site Kiezen in quarantaine. Laat je kind zoveel mogelijk vragen stellen. Belangrijke vragen zijn onder andere: Wat leer ik precies tijdens deze opleiding (kennis en vaardigheden)? Wat kan ik er later mee gaan doen? Hoe is de sfeer binnen de opleiding? Welke drijfveren en interesses moet je hebben om deze opleiding en het werk dat je er later mee kan gaan doen leuk te vinden?’ ( Tip: op de Facebookgroep ‘Ouders en studie’ staan veel suggesties over online studiekeuze)

Studiekeuze in Coronatijd: Inzicht in zichzelf

‘Als je deze opdrachten en oefeningen samen met je kind hebt gedaan, heeft je kind meer inzicht in zichzelf gekregen en is hij beter in staat om een weloverwogen studiekeuze te kunnen maken. Dit soort oefeningen – en nog veel meer – komen aan bod in het Studiekeuzetraject dat ik heb ontwikkeld en momenteel ook online aanbied via Microsoft Teams of Skype. Hierdoor leert je kind zichzelf goed kennen en vindt hij de studie die bij hem past. Ik help je kind graag bij het maken van zijn keuze!’ mariekeduijs@stromendleven.nl 

Meer lezen over de gevolgen van Corona voor studiekiezers en studenten?

Versoepelingen bij onderwijsinstellingen
Meer inhoudelijke tips voor online studiekeuze
Zelfstandig leren, hoe bevalt dat? En wat zegt dit over je studiekeuze?
Hoe Corona kan helpen bij studiekeuze
Corona en Bindend Studieadvies
Wat is een online Open Dag?
Corona en studiefinanciering en andere geldzaken
Corona tips van studiekeuzecoach
Studenten helpen scholieren
Tussenjaar in Coronatijd
Een online meeloopdag volgen
Studiekeuze in Coronatijd
Studeren in Coronatijd

(Corona) nieuws voor studiekiezers, studenten en ouders volgen
Online studiekeuzeactiviteiten bij WUR

 

Hermien Miltenburg

Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Er is één reactie

  1. Door: Sabrina Verheul · 02-06-2020 om 14:40

    WilWeg, een initiatief van Nuffic, is hét startpunt voor tussenjaar, studie, uitwisseling of stage in het buitenland alleen: door corona worden alle buitenlandplannen op een laag pitje gezet. Daarom willen wij graag weten welke factoren een rol spelen onder Nederlandse scholieren en studenten om hun buitenplannen wel/ niet en op welke manier door te laten gaan.

    Het zou ons enorm helpen als onze vragenlijst gedeeld kan worden via jullie kanalen.

    Link naar de vragenlijst: https://nl.surveymonkey.com/r/HTCW956

    De resultaten zullen eind juni gepresenteerd worden en helpen ons om scholieren,studenten, maar ook onderwijsinstellingen van betere informatie te voorzien rondom dit thema.

    Alvast bedankt!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.